אז איך לעבור ראיון עבודה בשלום, ולא רק לעבור אלא גם להצליח ולקבל את המשרה? על זה נדבר במאמר שלפנינו.
קבלתם הזמנה לראיון עבודה? בפניכם עומדות שתי אפשרויות: להילחץ, להתחיל להזיע ולאבד את העשתונות או להתכונן ולהגיע הכי מוכנים שתוכלו לרגע המכריע. מקווה שתבחרו באופציה השנייה, היא זו שתוביל אתכם להצלחה ולקבלת המשרה הנחשקת.
רגע לפני שאנו צוללים לנושא, האם ידעתם ש…. מרכיביה של התקשורת האנושית נחלקים על פי החלוקה הבאה: 55% שפת הגוף, 38% גוון הקול ורק 7% המסר המילולי !!!
מה זה אומר? שהרבה פעמים זה לא רק מה שאנו אומרים זה גם הרבה מאד איך שאנו אומרים זאת !
הכלל הזה נכון בחיים בכלל, ובראיונות עבודה בפרט. חשוב לשלוט בפרטי קורות החיים שלנו, לדקלם מה למדנו היכן עבדנו וכו', אבל!!! חשוב לא פחות להשאיר על המראיין/ת את הרושם הכללי הנכון, שמורכב גם מאיך שאנו מדברים ומכל השדר הכללי של שפת הגוף שלנו ולא רק ממה שאנו אומרים.
ניתן להתייחס לכל תהליך ראיון העבודה בשני שלבים מרכזיים: ההכנה שלפני הראיון (איסוף מידע, תחקור חברים וכד') והראיון עצמו (הפתיחה, מהלך הראיון וסיומו).
התכוננו והגיעו מוכנים ;
כמו שרובנו לא נוסעים לטיול בחו"ל מבלי לברר קודם לכן מספר פרטים חשובים כגון: מה צפוי להיות מזג האוויר, מהו המטבע המקומי, אתרי בילוי מרכזיים וכד'. כך גם לפני ראיון עבודה. התכוננו מראש ע"י העלאת שאלות כלליות ובדיקת נתונים בנוגע למשרה הרצויה, אופי מקום העבודה, קוד הלבוש במשרד, מתחרים מרכזיים, פרויקטים אחרונים וכד', לצורך כך היעזרו באתרי אינטרנט, מודעת הדרושים עצמה, מכרים שעובדים בארגון ועוד. וכן העלו שאלות אישיות לגבי עצמכם: מה אתם אוהבים בעצמכם כשאתם מתראיינים, מה הייתם רוצים לשנות, מהן החוזקות שלכם בראיון לעומת חולשות ועוד. לצורך כך היעזרו בחברים, קולגות, בני משפחה ואנשים שמכירים אתכם ויוכלו לתת לכם משוב אמיתי ובונה.
הרשימו בהתחלה באמצע ובסיום ;
כמו ב"פגישה עיוורת,, כך גם בראיון עבודה, הדקות הראשונות הן קריטיות להמשך הדרך המשותפת. מחקרים אף מראים שבשלוש הדקות הראשונות קובע המראיין את דעתו על המרואיין, ולכן חשוב מאד להקפיד על פתיחה הולמת ומרשימה למפגש. צעדו בבטחה, חייכו, לחצו את יד המראיין בביטחון ,(לא לחיצת יד רופסת או מזיעה… אבל גם לא חזקה מדי…), התיישבו מול המראיין כששפת הגוף שלכם משדרת פתיחות, לבביות, הקשבה, התלהבות ואופטימיות. גם אם אתם לא בטוחים בעצמכם, וקצת חוששים מהראיון אל תשדרו זאת. אף אחד לא אוהב מסכנים, בטח שלא במקום העבודה. שיתוף המראיין בחששות שלכם לגבי יכולתכם לבצע את התפקיד לא יזכו אתכם בנקודות זכות על יושר וכנות. זה כנראה ירתיע אותו מלקבל אתכם לעבודה.
במהלך הראיון שדרו חיוביות, אל תתאמצו יותר מדי להרשים, זה יכול ליצור את הרושם ההפוך של עודף בטחון עצמי. זה לא הזמן להתחכם ולהשתחצן בהצלחות העבר – "אני עשיתי כך, ואני הובלתי לשינוי הזה …" , הביטחון העצמי שלכם מוקרן החוצה כשאתם מאמינים בעצמכם, במוצר שקדמתם, בחברה שעבדתם בה. הקשיבו הרבה ושדרו שיהיה נעים לעבוד לצדכם כי בסופו של דבר כולנו רוצים לעבוד עם אנשים נחמדים ונעימים.
חשוב שגם אתם תשאלו שאלות ותראו בקיאות בתחום/מוצר המדובר. ראיון עבודה הינו מפגש דו כיווני, בו אתם גם שומעים וגם משמיעים.
כמו בפתיחה גם בסיום, לחצו את יד המראיין, הודו לו על הזמן שהוקדש לכם למפגש זה, בדקו מהם התהליכים הבאים הצפויים במיונים לתפקיד וכן לוחות זמנים, וצעדו החוצה בבטחה ועם חיוך.
בהצלחה בראיון הבא !!!
מיכל כהן-דננברג- מקימת ומנהלת חברת "פודיום" המתמחים בהדרכה להופעה בתקשורת ומול קהל.
michal@podiumway.co.il, נייד: 052-3633076 טלפקס: 03-6956364
מקור : AllJobs